Refundacja poniesionych w 2023 r. kosztów podatku VAT dotyczy gospodarstw domowych, które ogrzewają się gazem i spełniają kryterium dochodowe.
Celem otrzymania dodatku gazowego trzeba spełnić trzy warunki:
1) główne źródło ogrzewania w domu jest zasilane paliwami gazowymi czyli: gazem ziemnym wysokometanowym lub zaazotowanym, w tym skroplonym gazem ziemnym oraz gazem propan butan lub innego rodzaju gazem palnym, dostarczanym za pomocą sieci gazowej. Refundacja nie przysługuje osobom, które kupują butle z gazem lub mają w domu wyłącznie kuchenki gazowe czy wykorzystują to paliwo jedynie do podniesienia temperatury wody,
2) piec gazowy został zgłoszony lub wpisany do CEEB (Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków),
3) gospodarstwo domowego spełnia wymóg kryterium dochodowego, które nie przekracza :
– 2100 zł (netto) – w gospodarstwie jednoosobowym;
– 1500 zł (netto) – w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Zwrot VAT-u od ceny gazu obowiązuje przez cały rok, czyli od 1 stycznia do 29 lutego 2024r. W przypadku wniosków składanych do 31 lipca, przy obliczaniu kryterium dochodowego obowiązuje dochód za 2021 rok, zaś od 1 sierpnia za rok 2022. Dochody zgodnie z ustawą są przeliczane tylko przy złożeniu pierwszego wniosku. O refundację można wnioskować po uzyskaniu i opłaceniu pierwszej faktury za gaz w 2023 roku.
Wniosek o dodatek gazowy może złożyć osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym na fakturze VAT.
Do wniosku o dodatek gazowy należy załączyć następujące dokumenty:
– kopię umowy podpisanej z dostawcą na zakup gazu,
– kopię faktury potwierdzającej jego zakup, nie może to być faktura prognozowana,
– dowód opłacenia faktury.
Wniosek należy składać w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Poddębicach, od dnia 01.02.2023 r. do dnia 29.02.2024 r.
Wniosek o refundację jest dostępny stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska.